terapia-dzwiekiem

MISY TYBETAŃSKIE – „KĄPIEL W DŹWIĘKACH”

„Muzyka zaczyna się tam, gdzie kończą się słowa”

Claude Debusy


 

Misy tybetańskie nazwane są często misami nepalskimi, ponieważ wytwarzane są głównie w Nepalu. Ich historia sięga kilku tysięcy lat. Były używane zarówno jako przedmioty codziennego użytku, jak i przy różnego rodzaju rytuałach. Spożywanie pokarmu w misach przez kobiety spodziewające się dziecka, miało niejako służyć ich zdrowiu i wzmocnieniu.  Współcześnie używa się ich jako instrumentów wspomagających medytację, służących do gry i tworzenia muzyki, a także do masażu, relaksacji oraz zabiegów wspomagających zdrowie fizycznie i psychiczne.
Dźwięki i wibracje mis tybetańskich skierowane są do każdej osoby, która chce doświadczyć w sobie harmonii i piękna. Brzmienie i wibracje mis tybetańskich oddziałują na wszystkie sfery człowieka – jego duszę, ciało i umysł. Jest to niezwykła „kąpiel w dźwiękach” o leczniczych właściwościach. Pozwala na zatrzymanie się TU I TERAZ i doznanie niesamowitych wrażeń słuchowych i bezpośrednich wibracji na ciele. Przynosi duże korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

Wśród korzyści z terapii misami tybetańskimi można między innymi wymienić:

  • głęboki stan relaksu i odprężenie całego organizmu,
  • redukcja stresu i stanów depresyjno – lękowych,
  • łagodzenie dolegliwości bólowych,
  • zmniejszenie uczucia przewlekłego zmęczenia,
  • wspomagająco w leczeniu skutków chemioterapii,
  • wspomagająco w walce z bezsennością,
  • uspokojenie i pogłębienie oddechu,
  • likwidacja napięć mięśniowych,
  • zmniejszenie bólu i dyskomfortu osób chorych na fibromialgię,
  • stymulowanie kreatywności,
  • harmonizacja półkul mózgowych,
  • poprawa słuchu,
  • poprawa koncentracji uwagi, pamięci i zdolności do działania.

Przeciwskazania:

  • pierwszy trymestr ciąży,
  • rozrusznik serca ( możliwe oddziaływanie na aurze),
  • choroby psychiczne,
  • świeże rany, poparzenia,
  • ostre stany zapalne,
  • infekcje z wysoką temperaturą
  • niechęć pacjenta do zabiegu.

Przygotowanie do zabiegu:

Do zabiegu nie trzeba się rozbierać. Należy mieć na sobie wygodny, luźny strój – najlepiej z włókien naturalnych, pozbawiony guzików i metalowych elementów. Do zabiegu zdejmujemy okulary i biżuterię.

Przebieg zabiegu:

Standardowy zabieg odbywa się w pozycji leżącej na odpowiednio przygotowanym materacu. Podczas zabiegu misy umieszczane są wokół ciała, bądź na ciele pacjenta. Pobudzone pałką misy wydają dźwięk oraz powodują wibracje, które przenikają w głąb komórek naszego ciała. Każdy zabieg składa się z dwóch części – wstępnej, mającej charakter relaksacyjno – odprężający i zasadniczej – skoncentrowanej na indywidualnej potrzebie pacjenta. Pacjenci, którzy nie mogą mieć zabiegów w pozycji leżącej, mogą skorzystać ze zmodyfikowanego zabiegu w pozycji siedzącej.

Czas trwania zabiegu od 20 do 60 minut.

Walory dodatkowe:

W pracy z dźwiękiem wykorzystuję również inne nietypowe instrumenty:

  • Koshi i Zaphir – dzwonki wietrzne to instrumenty wyrabiane ręcznie u stóp Pirenejów. Ich kojące dźwięki pozwalają nam cofnąć się w czasie do okresu dzieciństwa, działają wyciszająco i relaksująco.
  • Ocean Drum zwany inaczej „bębnem oceanicznym” lub „szumem oceanu”. Jest to instrument imitujący dźwięki fal oceanu co pozwala nam się przenieść w atmosferę wakacji i czasu pełnego relaksu.
  • Kij deszczowy - to instrument pochodzący z Ameryki Południowej. Jest to wysuszony i wydrążony pęd kaktusa, którego kolce zostały wbite do środka, by hamować przepływ umieszczonych we wnętrzu nasion. Dźwięki wydawane przez poruszane we wnętrzu nasiona imitują krople deszczu spadające na ziemię,
  • Guiro żaba - pocierając specjalną pałką o drewniany instrument kształtem przypominajacym żabę uzyskujemy dźwięk zbliżony do rechotu żaby.
  • Spring Drum - bęben sprężynowy, potocznie nazywany burzowcem. TeN niepozorny instrument wydaje zaskakujące dźwięki, przypominające odgłosy zbliżającej się burzy.  Spring drum (bęben sprężynowy) posiada u dołu membranę, do której przymocowana jest sprężyna. Gdy wprawimy sprężynę w ruch - jej wibracja przenosi się na membranę, dzięki czemu efekt akustyczny jest bardzo głośny. U góry instrumentu również mamy membranę - nieco inną, silniejszą, w którą możemy uderzać dłonią. Dodatkowo w tubie bębna, z boku, wycięta jest okrągła dziura, dzięki której możemy tworzyć interesujące efekty. 
  • Jambe - instrument muzyczny z Afryki (najpopularniejszy na zachodzie kontynentu), stanowiący rodzaj kielicha jednomembranowego bębna.

W pracy z pacjentem, w zależności od potrzeb sięgam również po wyżej wspomniane instrumenty, by dostarczyć mu jak najwięcej doznań słuchowych i przenieść do krainy pięknych wyobrażeń. Muszę jednak stwierdzić, że dźwięki i wibracje mis tybetańskich, same w sobie mają ogromną moc oddziaływania i najczęściej wykorzystuję przede wszystkim ich moc terapeutyczną.